söndag 19 maj 2013

inga dieter, inga krångligheter, bara vanlig mat

Då var det det här med maten då. Jag har klurat lite på det här. På hur och när jag började lägga om kosten. Eller vi ska jag väl säga, jag och sambon. Det har skett successivt och lite pö om pö. Vi har provat oss fram till vad som passar oss. Vår livsstil och vårt sätt att träna.

Vi bestämde oss någon gång för 3-4 år sedan att sluta dricka läsk, drog ner på bröd och pasta. Jag började äta regelbundet. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag/kvällsmat och kanske ett mellis till innan läggdags. 
Det skulle jag rekommendera alla att göra, oavsett mål och livsstil. Att äta regelbundet. Då håller du dig mätt hela dagen och undviker på så sätt småätandet.

Under det senaste åren har jag blivit mer noga med att äta naturligt. Det är väldigt sällan det förekommer halvfabrikat här hemma. Vi undviker onaturliga fetter och sockerfällor. Det handlar bara om en vana. Att laga maten från grunden är oftas inte mycket krångligare. 

Ungefär så här kan en tallrik se ut.
Under det senaste året har jag även blivit mer medveten om proportionerna på mina portioner. Hur mycket fett, kolhydrater och protein har jag på min tallrik? Och vilka kolhydratskällor har jag? Jag väljer att fylla tallriken med knappt en fjärdedel potatis/ris/bulgur/quinoa, halva med kött eller fisk och resten med grönsaker. Gärna broccoli, haricot verts, blomkål eller liknande. Men även vanlig grönsallad. Och till det, kanske någon sås av något slag. 

Eftersom jag tränar fem dagar i veckan och har som mål att bygga muskler tänker jag extra mycket på att varje måltid innehåller ganska mycket protein. Protein är muskeluppbyggnade och mättar dessutom bra. Jag är heller inte särskilt rädd för fett. Rätt sorts fett. Du behöver även fett för att hålla dig mätt helt enkelt.


Tänk vad mycket god mat det finns. God och bra mat. Bra mat behöver inte vara krångligt. Tvärtom. Rena livsmedel som gör gott för kroppen.

Jag har redan från början varit fast besluten om att inte utesluta någonting helt och hållet. Jag både fikar och äter godis då och då. Sedan ett år tillbaka har vi haft en del totala sockerstopp men just nu håller vi oss till fredag och lördag. Det funkar bra. Och vet ni!? Det godis som är över på lördagkväll slänger vi! Finns ingen mening med att ha det i skåpet och fresta sockersuget.

Däremot talar jag inte för att om man bara tränar kan man äta precis vad man vill. Så funkar det inte för mig. Kost och träning går hand i hand. För att uppnå de mål jag vill behöver jag tänka på vad jag äter.
Jag ser det inte som någon uppoffring alls. Jag gör det för att må bra helt enkelt!

Jag älskar att experimentera i köket, vid alla dagens måltider. 
Bra mat är inte tråkig mat. Det är bara fantasin som sätter gränser. 

I mina etiketter RECEPT, KOST och FRUKOST försöker jag delge mig av idéer, tankar och tips! 

Detta är mina tankar om mat. Det som jag har lärt mig funkar för mig. 
Inga dieter, inga krångligheter. Bara vanlig mat.

Vad funkar för DIG?

KRAM



3 kommentarer:

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Just nu sitter mina kilon som berg..det sägs att det är åldern..fattar inte vad dom menar ? Skulle vilja gå ner 3kilo till min ordinarie vikt..inte för att jag är tjock, men för att det är lättare att springa . Mina knep som funkat tidigare..ungefär så som du beskriver att ni äter..dom funkar inte längre..vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Får köra fler långpass kanske.

Kraaaam

Villa Björkenäs Backen sa...

Duktiga ni är !
Vi har det samma sorts ingredienssei både frys , kyl och skafferie.

Sov Gott ! Kram

Karin sa...

Åh jag kör på samma. Skulle aldrig börja utesluta något, det är en balans som inte funkar för mig, lite av varje gott och en sund balans. Försöker även få i mig mer proteiner när jag tränar mycket men kolhydrater är absolut inte tabu, de får mig att gå runt och äter gärna mkt bröd och pasta, det mår jag bra av:)
Gillar din sunda inställning!