tisdag 16 juli 2013

rosa frukost och lite muffins

Sovmorgon och solen skiner. Det ser ut att bli en strålande dag.
Jag börjar dagen lite rosa :) Jordgubb, vanilj och mjölkkokt gröt. Rosa c-vitamin och lite äggröra. En kopp kaffe. Snart laddad för näst näst sista dagen innan semester!! 


Jag kan inte sluta experimentera med morgongröten. Bär, nötter, kryddor och olika sorters vätska åker i hel vilt. Basen är alltid fiberhavregryn. Favoriten just nu är gröten med hallon, kardemumma och vanilj. Riktigt smarr!

 Slutade tidigt igår och slängde ihop några muffins. Sockerfria och ganska nyttiga sådana. Men väldigt goda.

Receptet är från bloggen Baka Sockerfritt. Fick göra om det lite efter vad jag hade hemma i skafferiet:
Bananmuffins:
50 gram smör
2 ägg
1 dl mandelmjöl
1 dl vetegroddar
½ dl dinkelmjöl
½ dl riven kokos
2 msk hasselnötsmjöl (eller annat nötmjöl)
3 msk sötströ
½ tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver

1 stor banan (ca 140 gram)

Jordgubssås:
100 gram jordgubbar
2 msk vispgrädde
2 tsk sötströ
Jordgubbsås
Mixa jordgubbar med en mixer. Låt sjuda i en kastrull tillsammans med grädde och sötning i ca 10 minuter.

Bananmuffins
Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Blanda de torra ingredienserna med varandra. Mosa banan och rör ner den, ägg och smör. Fördela smeten i muffinsformar och gör en grop i mitten av smeten. Häll en klick jordgubbsås i gropen och rör runt lite med en sked, så såsen ”sprider sig” och inte enbart är i mitten . Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Ha en fin dag nu kära vänner!
KRAM



3 kommentarer:

Karin sa...

Vad mumsigt!

Nej precis, tror det skulle vara lite skillnad om man bodde tex i Europa också men såå mkt som man stör sig på borta i Kina, bara det som luften, hettan och matvaror m.m... Så skönt att vara här. Blir drygt fem veckor för mig:)
Japp det har jag, Kinakakan heter jag:)

Kram

baraetthem sa...

Men så fint med lite rosa frukost, vem gillar inte det:) Jag brukar också ha i hallon i min gröt, jättegott! Du,nu räknar vi ner, snart är vi där!! Tjohoo:)

Kram fina du!!

Sofi sa...

Så gott vännen!
Önskar att jag var lika hälsomedveten som du:)

London levererade som tidigare! Så otroligt mycket reor! Tyvärr så var det slutrea i många affärer men lite har de säkert kvar när ni åker:)
Vi var på två musikaler, Rock of ages och Thriller, Rock if ages var helt klart bäst! Så bra, rolig och kanon duktiga sångare:)
Annars blev det ju mest shopping i Covent garden, Chelsea och Oxford street såklart:)
Soho ska ni absolut besöka, ligger ju nära Oxford street och har massor av bra restauranger och bästa shoppingen på Carnaby street:)
Vi tänkte åka till Camden men det blev aldrig av tyvärr:(

När åker ni?

Ha det gott fina!

Kram på dig