tisdag 20 oktober 2009

Motivation och disciplin

Måndag o tisdag den här veckan är pluggdagar... har gått sådär, blir lite irriterad på all kurslitteratur som bara vänder sig till förskolebarn, vart har dom gömt skolbarnen någonstans??

Att hitta motivation och framför allt disciplin till att plugga är inte alltid lätt... Jag tycker det är viktigt med:
- Lugn och ro
- Bra belysning
- Kanske lite musik
- Något gott att smaska på
- och faktiskt... lite andra sidor att surfa på nätet emellanåt för att ta små pauser. Jag pluggar faktiskt bättre då än om jag helt låter bli att surfa ibland... Facebook ;)

För att hitta motivationen tycker jag det gäller att se framåt, tex: "Jobbar jag ordentligt med det här nu så kan jag faktiskt vara ledig till helgen" eller "Jobba på nu så du kan ta jullov sen när de kommer". Peppa sig själv är viktigt!!

Hur gör/gjorde ni för att hitta motivation o disciplin till att plugga?? Hoppas på lite fler tips!!

Nu ska jag cykla till stan i regnet o luncha med min Maria!

6 kommentarer:

marica sa...

Vi är ju lika vad gäller pluggandet o disciplinen, ligger alltid bra till tidsmässigt med uppgifterna! Lite kämpigt i början men skönt på slutet!
Nu har jag sprängande huvudvärk.. suck :/
Ses imorgon vännen! Kram!

Anonym sa...

Det är inte lätt med alla K och H överallt ;) Koh betyder ö. Khao betyder kust ;)

Anonym sa...

Ja, den är viktig :) Och det är tur att man kan allting - även om det kommer nya apparater år efter år :)

Khao Lak-området är verkligen vackert! Jag förstår att så många befann sig där när tsunamin slog till. Tycker att ni kan åka dit - det går båtar mellan Phi Phi och Phuket och ifrån Phuket är det inte långt till Khao Lak. Man kan också åka båt mellan PP-Krabi och åka minibuss från Krabi upp till Khao Lak. Det finns arrangerade resor. Det tar några timmar att förflytta sig (som vanligt) och kostar runt 900 baht att åka mellan PP-Khao Lak :)

Kram

Anne sa...

Jag gör som du när jag pluggar. Bestämmer mig för en viss tid som jag ska sitta och tar micropausar under tiden...:)

tack för titten.

Anne

Anonym sa...

Jag kör stenhårt under en kortare period och sedan tar jag ledigt resten av dagen. Effektivare så babe!

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar