söndag 16 juni 2013

squats challange

I torsdag blev jag utmanad av en kär vän. Squat challange! Knäböj helt enkelt. Utmaningen ser ut som på bilder, på 30 dagar ska du komma upp i 250 knäböj.


 Med din kroppsvikt, utspridda över dagen om du så vill. Jag skulle säga att man kan göra dem i set om 20-25 åt gången, vila ca 30s-1min och sen köra igen.

Knäböj tränar hela benen med mycket fokus på baksida lår och rumpa. Ju djupare du gör dom, ju mer rumpträning blir det.


Stå med fötterna lite bredare än axelbrett med tyngden på hälarna. Fötterna ska peka rakt fram. Sätt dig ner som om du skulle sätta dig på en stol. Fokusera på lite bakåtvikt så att det inte blir att du "bara" sätter dig på huk. Glöm inte att suga in naveln och spänna bålen.


På gymmet kör jag djupa knäböj med vikt. Har gått från 90 graders knäböj till djupa eftersom jag tycker det tar mer och därmed ger mer resultat.

I den här utmaningen handlar det om att köra med sin kroppsvikt. Glöm inte att du kommer väldigt långt med den.
Prova utmaningen vetja och jag lovar att det kommer att brännas i benen!

Ha en fin söndag!
KRAM

3 kommentarer:

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Jag har hört talas om den där utmaningen. Var på en middag som avslutades med 130 knäböj för vissa. :) Heja heja dig!

Ingen fara, har varit iväg i helgen och kollade bloggen först nu. :) Torsdag passar utmärkt. Upp på berget?

Hur har du haft det i helgen?

Kram Johanna

Junitjej sa...

Man borde kanske anta en sådan utmaning!

Karin sa...

Tack!:)
Den 20 november, vecka 18 nu så snart halvtid! Helt sjukt vad fort tiden går. Fast första månaderna gick inte riiiktigt lika snabbt:) Mådde väldigt dåligt då...

Hoppas helgen varit fin!

Kram