lördag 28 juli 2012

semesterminnen här hemma


På vårt sidebord i vardagsrummet står nu ett fat med semesterminnen. 
Stenarna är plockade på stenstranden i Byxelkrok. (Vilket namn va? Jag och sambon fnissade mycket till det)
Det var kärlek vid första ögonkastet när jag hittade det lilla blå-vita fatet. Lite kantstött och slitet. Men så fint. Det var min gammelfarmors. Men nu är det mitt. På så sätt blir det mer än bara ett semesterminne.



Jag gillar de små glasflaskorna. Jag gillar glas i överhuvudtaget. Flaskorna är fyndade på loppis. Närmare bestämt på Loppisen på skolan, några inlägg ner. För några kronor fick dessa följa med hem.

Det är härligt när de olika fynden tillsammans kan bilda en helhet.

De senaste dagarna har vi njutit ordentligt av den svenska sommaren. När den är som bäst. Många bad och många soltimmar har det blivit. Tillsammans med släkt och vänner. Härliga sista dagar på semestern. För på måndag börjar jag att jobba igen... Och nej, så kul känns det faktiskt inte!

KRAM

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh så mycket fint : ) kram från en semester firare i Helsingborg Sofia

Jennys gömma sa...

Så fina stilleben! Vackert med saker från naturen och gamla glasflaskor! Härliga bilder du tog på Öland! Ha det så gott de sista dagarna på semestern, kram Jenny

Maria - Villa Krutbruket sa...

Heej!

Här har du en som också haft ont i huvudet HELA dagen. Så segt.
Och nu är ovädret här. Det blixtrar och dundrar utanför.
Det förklarar liksom huvudvärken :(

Har ni haft det trevligt ikväll?
Vi har också haft gäster. Vi hade tänkt att grilla men ändrade oss. Och åkte i väg och köpte pizza istället.

Sov så gott! KRAM!

Maria - Villa Krutbruket sa...

A men hej igen!

Vi måste ha skrivit samtidigt till varandra. Fränt :)

Skönt att va hemma. Ibland känner man bara inte för det.
Vi har som sagt ett riktigt väder här nu. Men åskan är inte på så nära håll. Skönt!
Blir det för nära blir det otäckt.
Som förra året var det ett riktigt oväder. Det small och blixtra samtidigt hela tiden. Då var jag lite rädd faktiskt. Man är så maktlös.

Ja, faktiskt så har jag läst lite. Jag köpte Sofi Sarenbrandt (tror jag hon heter) Vecka 36. Hört talas om den??
Den var riktigt bra. Den kan jag verkligen rekommendera. En bra deckare som utspelar sig i Brantevik. I skärgårdsmiljö.
Andra delen som är fristående heter I stället för dig. Har tänkt att köpa den så fort jag kommer till en bokaffär. Kan bli imorgon, om vi tar en tur till Marieberg.
Har faktiskt tagit mig ro när Svante sovit på dagarna och läst. Jag har inte varit så trött på kvällarna heller så jag har orkat läst lite innan jag somnat. Så glad, älskar ju att läsa böcker.
Har du läst något bra du kan rekommendera?

Nej, vi har inte sett dom filmerna. Men skulle hemskt gärna vilja. Blir att hyra dom när de släppts på dvd.

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, eller hur. Lite scary.
Du är säkert lite chockad över att se mig vaken så här dags ;) Hehe! Inte så vanligt. Får sota för det imorgon bitti kl 05:30 när S vaknar. Men det tar vi då :)

Ok, vet inte riktigt vilka böcker hon har skrivit. Men ska ha dem i åtanke när jag behöver något att läsa.
Ja, det är väldigt skönt att få sätta sig en stund med en bok. Har nämligen känt mig lite stressad på sistone över det vardagliga (tvätt, plock m.m) Så jag skett i allt och satte mig och läste i stället.
Vad knäpp man är som har såna krav på en att det ska vara tipptopp hemma. Hela tiden. Det går ju inte. Och speciellt inte med barn. Men det är en svår vana att bryta.

Jag är så sugen på att se nya Maria Wern filmen som går på bio nu. Och nya Batman filmen också. Tror jag ska lura med min man på en barnfri bio/middag-kväll snart. Det får bli på Batman för jag får aldrig med honom på en svensk deckare. Det är nämligen skit enligt honom :)

Nä, men nu borde jag nog gå och lägga mig. Den lille är snart vaken. Hehe!

Sov så gott, fina! Och ha en bra dag imorgon. KRamis

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Så vackert stilleben !!! Ha en fin dag !
Kraam

Ekenäsliv sa...

Underbart stilleben!!! Äslkar stenar, särskilt såna där härligt rundade av havet:) Nästan så jag kan köra ända till Byxelkrok bara för att plocka;))
Jobb imorgon då? Det går säkert bra, fast visst känns det trist att vips där gick den semestern.. Men man får tänka tillbaka på alla fina minnen istället:)
Jag har ju två veckor till, och sen om tre veckor börjar tösen 1:a klass!! Jag är nog lika spänd som hon, ha ha ha…
Ha en skön kväll!
Kram Anna

a cup of emilias sa...

Vilka underbara semesterminnen. Kul att titta på dem och minnas tillbaka :) :) något sådant måste jag med fixa :) kramar

Anonym sa...

Mysigt att tänka tillbaka på när semestern är slut sedan! Kram

Pyttianna sa...

Så mycket fina saker. Tycker det är så mysigt när man samlar ihop en massa betydelsefulla saker. :)

Nä, jag fyllde för en vecka sedan men vi firade igår. Tack så mycket! ;)

Kram kram!