torsdag 24 januari 2013

mina proteinbars

Jag har snöat in mig lite på att baka nyttigt. Igår tog min rastlöshet över efter dagarna i soffan och jag höftade ihop en form med proteinbars med choklad och mandel. De blev ganska kompakta men goda.
Som till proteinbollarna använde jag det här proteinpulvret med chokladsmak. 

Måtten är ungefärliga:
2 dl havregryn, 1 dl proteinpulver, 3 äggvitor, 1 msk linfrö, 1 msk finhackad sötmandel, 2 msk kakao, 2 tsk honung, 2 msk margarin, lite salt.
Blanda allt till en jämn och kladdig smet. Bred ut i en bakplåtsklädd form och grädda i 12-15 minuter i 200 grader. Skär i lagom stora bitar.

Det är roligt hur mycket gott man kan göra, som faktiskt inte är alls särskilt onyttigt!
Ha en fin torsdag!
KRAM

6 kommentarer:

Linda sa...

Jag testade Allévo bars och dom smakar ju bra men jag funderar på hur nyttiga dom är? Har du någon koll? Jag tänkte att jag skulle ersätta lunchen vissa dagar med en sådan eftersom det kommer bli svårt att hinna med att laga och äta. Det borde ju vara bättre än en ren chokladbit, typ kexchoklad.

Kram Linda

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon fining!

Mår du bättre?
Tillbaka på jobbet med?

Idag har jag och lilleman en fikadate på eftermiddagen. Det ser vi fram emot.

Tänkte önska dig en härlig dag!
Ska försöka få ut hunden i kylan nu och uträtta sina behov. Inte det lättaste.

Kram kram

FruNeroLindström sa...

Mår du bättre nu?
Har inte hunnit in här på några dagar så ser att jag missat lite.

Ja visst är det peppande när man ser att träningen ger resultat. Här är det BIG NOOOO att träna med feber eller ont i halsen. Lite snuva stoppar inte mig heller. Resonerar som så att det oftast går träna bort om det sker i rätt tid, annars så bryter det ut fortare. Och blir då hellre nedslagen några dagar ordentligt än går med något som bara drygar.

Finns så mycket spännande man kan baka nu. Såg om raw-food godis på nyhetsmorgon för ett tag sen, har tänkt testa lite sådant som snask framöver.

Hoppas du är piggare och att du får en skön Torsdag, kram Malin

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Det ser gott ut! Ja, efter några dagar i soffan kryper det i bena. :)

Krya på dig,

Johanna

Therese sa...

Så goda ut! Trist att jag ska vra så känslig mot mandel och nötter då det ofta är bas i lite nyttigare alternativ :-/ Men ikväll så smaskar jag på Keso blandad med rödlök, kryddor och rökt älgkött på en hårdmacka, mumma! KRAM KRAM

Sara sa...

Åh, dom här ska testas! Duktiga du <3

Hoppas du mår bättre nu gumman! Kram