tisdag 8 december 2009

Barnförbud?!

Har ni läst debatten om Alex Schulman och hans blogginlägg om barnvagns/barn förbud på vissa cafeér i Stockholm. Han kom där med sin lilla flicka och var sugen på en kopp kaffe, men fick nobben på flera stället på grund av att han hade med sig en bebis... Blev så irriterad, inte sjutton förbjuder man äldre, högljudda, ungdom eller någon annan kategori på cafeér, men barn ska man förbjuda...

Nej, jag förstår verkligen inte och tycker Alex gjorde helt rätt som reagerade!
Vad tycker ni?
Ska barn få följa med o fika?

17 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Älskar den glöggen! Mums, vi har 2 flaskor hemma...

De senaste böckerna jag har läst är ju Twilight sagan, har inte börjat på nån annan än. Har Läckbergs "Fyrvaktaren" som ligger och väntar..
Men jag kan ju rekomendera sagan, men det har jag ju sagt förr ;)

Ska du hitta på idag då?
Jag ska iväg på kurs, hela dagen!

Kramar!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ang. Twilight sagan så är jag glad att jag såg filmen först så man hade ansikten på alla när man läste böckerna. För annars hade man ju målat upp en bild och sen när man såg filmen så hade den ju säkert inte stämt...

Jag tycker abslout att du ska båda se filmerna och läsa böckerna, för att böckerna är ju mer känslosammare, mer tankar och annat. Helt enkelt djupare än filmerna.. Allt är ju inte med i filmerna tyvärr!!

Läckbergs böcker är bra,visst finns det vissa av dom som är bättre än de andra. Vet faktiskt inte vilken jag har som favorit av henne... Den jag tycker är mindre bra är Olycksfågeln...

Har du någon favorit bok och film? Absoluta favoriten?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå igen!

Missade ju att svara på en fråga :)

Jag ska på en kurs om vårt nya faktureringssystem ;) Shita sköj!!

Kraaaaaam!

miadeluxe sa...

alla barn är ju inte högljudda och skrikiga, snacka om att vissa drar alla över en kant... absolut ska barn ha lika stor rätt att vistas där, sedan att man kna lämna barnvagnen utanför de är väl ok..

Froken Ellinor sa...

Givetvis så ska barn vara välkomna! Kan tycka att förbud är en simpel utväg på ett problem.

Håller med ovanstående talare, klart du ska se och läsa Twilight.

Kramar

Anonym sa...

Jag är lite kluven....

Det är både ock. Vissa caféer kanske kan ha utan barn och vissa med (det finns ju rätt stort utbud i Sthlm). Det är rätt ont om plats för barnvagnar och det kan vara störande med barnskrik och så om man till exempel är på en dejt eller vill sitta och prata ostört och inte kan vara hemma...

Samtidigt är det diskriminerande att inte få ta med barnen. Men så var ju inte fallet här. Det var barnvagnen som inte fick plats. Barnen var välkomna men inte vagnarna.... ;)

Kramis

Emilias sa...

Vad roligt med lite blandade åsikter. Jag kan förstå att det kan vara ont om plats för barnvagn på vissa ställen, men då ska man ju absolut kunna lämna vagnen utanför o ta med sitt barn in!

Sen kan jag väl hålla med om att det inte alltid är så roligt med barnskrik när man vill ha en lugn stund, men för det tycker jag ändå inte att det är rätt att förbjuda barn någonstans!

Kram på er!

Nathalie sa...

Dom har haft massa debatter på radion hela dagen är sååå fel...

marica sa...

Jag tycker absolut att de har fel fel fel,, stackars oss barnfamiljer om inte vi skulle kunna gå och fika som alla andra! Jag kan förstå att man vill ha lugn o ro men på ett fik, näää då får man stanna hemma :) Här i Hjo finns det inte så många café men på ett av dem hade de inga leksaker först för att de tyckte att barn ska lära sig sitta still... hmmm funkar kanske sådär.. bättre med lite leksaker... så har de nåt att göra!!!
Kramar

Emilias sa...

Håller helt med dig Marica :) Lugn o ro kan man absolut få hemma!

Kraaam

Fröken Ellinor sa...

Ja, och de köpte ju i ärlighetens namn inte så mycket speciella saker för 60 000 spänn. Jag menar hon hade ju bindor så att det räcker till alla menscyklar i ens liv... ;-)

Som sagt, de summorna kan man få så mycket roligare för :)

Kramar

Fröken Ellinor sa...

Hahhaha exakt, ja de är sannerligen välkomna in dit kan jag säga. Men fiket är alldeles perfekt för den typen av fika.

Jag har en brun skinnväska och det verkar som det blir några fläckar, äsch blir så irriterad över min klumpighet ;-(

Kram

Malin sa...

Vad är problemet? Är det så trångt på ett fik att man inte ens får in en barnvagn förstår jag inte vad man ska dit och göra?

Det finns ju tusen andra fik som är barnvänliga, så varför inte bidra till att deras verksamhet går runt i stället och slopa fiken som inte har rum för barnen, de förlorar ju bara själva på det!

Emilias sa...

Malin: Nej det håller jag med om.. det blir ju bara krångligt. Men för det tycker inte jag man ska förbjuda barn på caféer oavsett hur stora/små de än är...

Anonym sa...

Jag tycker att man ska få ta med sig hundar in också - tänk alla hundägare som inte kan sätta sig och fika för att de inte kan lämna hundarna utanför. Det är också diskrimerande.... eller hur? :(

Tycker att både vovvar och barn ska vara välkomna in på fiken :)

Kramis

Anonym sa...

Jag tycker att man ska få ta med sig hundar in också - tänk alla hundägare som inte kan sätta sig och fika för att de inte kan lämna hundarna utanför. Det är också diskrimerande.... eller hur? :(

Tycker att både vovvar och barn ska vara välkomna in på fiken :)

Kramis

Emilias sa...

Fast det där med hundar tycker jag är annorlunda! Finns ju många som är allergiska o hundrädda... men visst :) på vissa fik tycker jag absolut att det absolut kan vara okej!

Kramkram