fredag 7 maj 2010

Fredag och Hallongrottor

Här kommer receptet som jag lovade. Jag min virrpanna glömde helt bort det igår kväll...
Ännu en solig dag, härligt! Ska träffa min Jen nu på förmiddagen o ikväll kommer pappa.
Fredagar är bra!

Vad gör ni idag?? :)

Hallongrottor

Ca 25 st, ugnastemp 200 grader, 15 min
250 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
2 dl dinkelmjöl
1 dl vaniljsåspulver (marsan)
.
Fyllning
ca. 1-1,5 dl hallon (eller annan sylt så blir det en annan grotta ) Jag valde hallonsylt och svartvinbärssylt
.
Gör så här
Blanda alla ingredienserna till degen (enklast i en matberedare).
Dela degen i 25 bitar, som du rullar till bollar.
Lägg bollarna i kakformar, och gör en liten grop i varje med t ex fingret.
Klicka i sylten med en tesked.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter

Hur goda som helst blev dom!

Inga kommentarer: