söndag 2 december 2012

första adventssöndagen

Vilken underbar vinterdag vi har idag. Minusgrader, sol och gnistrande sol. En långpromenad på förmiddagen blev det. Medan lussedegen jäste.

 Ett gäng lussebullar med en fyllning av mandelmasskräm blev det. Ännu en av mina julfavoriter!
Hade kesella i degen. Härligt saftiga blir de då!

Årets adventsljusstake går i vitt och grönt. Några kottar i och ett fint spetsband. Enkelt men fint. Själva ljusstaken är ett arv från min mamma. Tycker jättemycket om den. 
Första ljuset tändes till frukosten i morse!

Nu är det bara för gästerna att komma! Vi ska nämligen ha lite kompisar här på adventsfika. Mys!

Hoppas ni har haft en härlig första advent!
KRAM

9 kommentarer:

Jennys gömma sa...

Ser smaskens ut! Visst är det mysigt med alla ljus o stjärnor som brinner.
Önskar dig en fin första advent!
Kram Jenny

Johanna sa...

Åh det ser supergott ut! Mysigt med advent, äntligen!

Anonym sa...

Va fina saker du visar!!! Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej hej!

Tack, vi har haft en jätte bra dag. Startade med en mysig frukost, sen har besöken avlöst varandra hela dan. Sånt gillas.
I går var på julmarknad här i Mosås. Jätte mysigt. Ska göra ett inlägg om det i morgon.

Åh, vad gott det såg ut med saffrans bullar. Är sugen på att baka jag också.

Hoppas du haft en bra första advent och helg!
Hur ser veckan ut som kommer?

Kramis!!!!!

Sofi sa...

Hej hej!

Det där ser otroligt gott ut! Är också sugen på att baka lussebullar, det är faktiskt mina favorit bakverk:)

Hoppas ni har haft det mysigt tillsammans med vännerna!

Händer det något kul i veckan?

Kram kram

Ekenäsliv sa...

Mums så gott du hat bakat!!!
Hoppas du haft en mysig 1:a advent!
Ha en riktigt skön vecka nu:-)
Kram Anna

Johanna sa...

Ja det var verkligen jättemysigt :) Jag har mateusporslinet i sandfärg, de är ju så fina! Har koppar, skålar och fat också, vardagslyx verkligen!

Redan 16 år? Oj det trodde jag inte! Sist jag såg honom var han knappt i skolåldern ju :P

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!

Om vi har kallt?! Jisses, vad kallt vi har. Nu på morgonen stod termometern på -21. Burr!!

Vad mysigt med glöggträff.
Jag tänker ofta på hur kul det skulle vara om vi bodde nämre varandra.
Då kunde vi ha haft en glöggträff och snackat en massa dynga. Och ätit alldeles för många pepparkakor :)

Vi har faktiskt inga planer alls. Den här veckan.
Ska försöka ta mig på en shoppingrunda. Lite julklapps inköp och dyl. Får se om jag och liten åker upp på stan någon dag.

Vet du vad jag köpte i fredags? Jag var tvungen att slå till. Har dreglat SÅÅÅ länge. ETT PAR HUNTER STÖVLAR. Man kan säga att jag är lite lycklig faktiskt. Så där ytligt du vet ;)

Svante fick en pulka igår så vi hade hoppats på att kunna ta en tur i den över gärdet idag. Men just nu är det på tok för kallt. Hoppas det blir lite varmare så vi kan va ute en stund iallafall. Ser ut att bli en väldigt fin dag!

Hoppas du får en bra dag! Kramar!

Jannie sa...

Mys i världsklass!
Har ni fått snö idag?Här kom den första inatt!igår hade vi bara 12 minus o stenhård backe...

O du fröken?Vart lite småkär i din blåbärskrans!måste oxå uto leta ris någon dag!Tack för tipset.
KRAM