torsdag 2 januari 2014

omlagd träning

Jag har klurat mycket på hur jag bäst ska träna inför Kristinaloppet den 8 februari nu när det inte finns någon snö... Tur jag har en träningskunnig sambo att bolla med. 
Uthållighetsträning har vi kommit fram till är bäst. Förbereda kroppen och musklerna för att hålla igång länge, för jag räknar ju med att det kommer ta minst tre timmar att åka tre mil. 

Så nu är det lätta vikter som gäller. Lätta vikter och mellan 15-20 repetitioner på varje övning. Jag tycker inte att det är den allra roligaste träningen men förhoppningsvis ska den hjälpa mig att behålla orken i musklerna hela loppet igenom. 


Konditionen då. Jag bävade ju för att det inte skulle komma någon snö så jag inte kunde komma ut o åka skidor. Och nu är det ju så... Så någon form av långdistans måste jag ju få till. Löpband och crosstrainer. Springa ute med. Här om dagen fick jag ihop 12 km på bandet o crossen. 80 minuter sammanlagt. Här får mitt psyke testas ordentligt. För jag kan inte påstå att jag gillar den typen av träning. Men skam den som ger sig... Jag ska komma runt det där loppet så bra jag bara kan!

Men jag måste säga att jag känner mig lite snuvad... Halva grejen är ju att träna inför er lopp. Träna på riktigt alltså. Så snälla snön, koooooom!

KRAM



3 kommentarer:

FruNeroLindström sa...

Härlig sammanfattning.
Och förstår hur drygt det måste vara utan snö. Men jag hade nog tänkt ungefär som du. Men även varvat med kanske något tabataliknande pass med övningar som ger både puls och mjölksyra. Jag gillar att köra 45-60 sek övningar med 15 sek vila som cirkelpass med ca 6 övningar. För vid skidåkning blir det ju både styrka och puls på samma gång, bara en tanke.

Ska bli otroligt kul att följa din resa. Jag funderar på att önska mig "din present" i 30 års present. Visst, det blir först 2015-2016 då, men då har barnen iallafall hunnit bli lite äldre och det kanske finns utrymme för att satsa lite mer.

Men du, nu när jag såg din "årskrönika" - jag och J funderar på att åka till Barcelona i september på en egen liten weekend. Tips och tankar vore väldigt tacksamt =)

Ha en riktigt skön fortsättning på nya året, kramar

baraetthem sa...

Vad roligt med din årskrönika, så kul att se:) Och ska bli så spännande att följa din resa genom tjejklassikern!! Gjorde min 2010 och visst var det kul men också mycket slit! Jag hejar på dig alla gånger!! En bloggpaus behöver man ibland. Det är ju det bästa med att ha egen blogg, man bestämmer över den helt själv!

Många kramar fredrika

Therese sa...

Förstår att du längtar efter snö, jag skulle ha smått panik om jag inte fått träna skidor "på riktigt" men med din grundkondis och omlagda träning kommer det att gå kanon! KRAM