måndag 3 november 2008

Kladdkake recept

Här kommer receptet på kladdkakan, busenkelt! Receptet är lånat från Arla. Dumlekolorna är min egen touch på receptet ;)

ca 15 bitar:
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
10 dumlekolor

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Lägg ut dumlekolorna i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Nu ska jag snart sova o förbereda mig för min samling imorgon!
Natti!

Inga kommentarer: