måndag 8 mars 2010

Kesoplättar

Jag och Rikard har fått en ny favoriträtt som vi brukar äta till kvällsmat, nämligen
Kesoplättar.
Har hittat receptet på en Gi-blogg och självklart ska jag dela med mig av det:

Kesoplättar för 2 personer
en liten burk keso naturell (jag brukar ta light)
2 ägg
2 msk dinkelmjöl
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 skvätt vaniljsocker

Blanda alla ingredienser och mixa sedan alltsammans med stavmixer till en någorlunda jämn smet. Stek med margarin. Klicka i stekpannan o smeta ut smeten med stekspaden lite så det blir tunna fina plättar. De behöver ganska lång tid på första sidan.

Vi brukar äta plättarna med vanlijkesella och rivet äpple eller hallon, det är verkligen superduper gott.

6 kommentarer:

Familjen Lindström sa...

Oj, det där lät ju jättegott :) mums! Ska testa. Jag är visserligen ensam om att gilla keso i min familj men desto mer till mig då ;)

Hoppas motivationen är tillbaka och om inte annat så kanske du bara MÅSTE unna dig en klänning i Gbg i morgon på NK ;)

Kram kram!

Marica sa...

Inte min smak... men kul med nya idéer :) Jag gjorde ju soppa till kvällsmat vilket int eär så uppskattat i min familj.. förstår inte varför.. så jag sa att jag ska göra soppa en gång i veckan ;) he he... nä ingen idé när de ändå inte äter..
Natti kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!

Jo det är rätt bra med mig, har mycket roligt att se fram emot så det känns toppen bra!
På fredag får vi besök av en kompis till mig och hennes kille från Göteborg. Längtar!
Resten av veckan blir det packning och så som gäller...

Keso plättar lätt mums!

Kram kram!

Fröken Ellinor sa...

Shit, det där lät SÅ gott. Jag älskar vanilj och hallon samt plättar. Det där ska jag ta och fixa till ikväll.

Lycka till med motivationen, kämpa på.

Anonym sa...

Det lät spännande, får jag nog prova=)

Familjen Lindström sa...

Nu är jag så nyfiken så jag döööör ;) Information om Gbg önskas tack ;) framförallt shoppingen på NK, om det blev någon?! :)

Kram!