tisdag 4 oktober 2011

Bryta frukostmönster


Vi har ganska inrutade frukostvanor hemma hos oss, gröt och ägg är det som gäller och har så gjort i flera månader. Tycker det är gott men har nog tröttnat lite, framför allt på gröten.
Igår kväll slängde jag ihop en limpa. Linfrö, rågkross, solrosfrön, hasselnötter, proteinpulver, ägg, kummin, lite rågmjöl och lite havregryn. Filmjölk, keso och några teskedar bakpulver. 
Allt i en salig blandning. Klart på mindre än en timme. Gott och mättande blev det.

Använde Lelias recept filmjölkslimpa som bas, tänk att hon kan inspirera mig till så mycket!

Brödet fick ersätta gröten imorse, en skiva med bregott, ett ägg, lite fil med farmors blåbär i och en kopp grönt te. Gott för både kropp och själ!

Så mycket mer tisdagsinspiration än såhär blir det inte den här veckan... Är trött och har ont i halsen. 
Hoppas det hjälper lite med Desperatepremiär hos fina Maria ikväll!

8 kommentarer:

Kia sa...

Jag försöker alternera med mackor och fil. Lite varannan dag sådär.
Kram Kia

Bella sa...

Det där brödet lät ju riktigt gott, måste provas :) Leila är ju grym på att inspireras både vad det gäller godsaker, bröd och mat!

Här blir det också de desperata hemmafruarna i kväll, försöker minnas hur förra säsongen slutade, men gör det inte...

Kramar Bella

Villa Carl Larsson sa...

Men mums vad gott! Jag har morotsbröd på jäsning just nu. Blir nog också gott. Och snart väntar säsongspremiären av desperata hemmafruar :) Du missar väl inte?!

Vad roligt att du kikat förbi Trädgårdsstaden och tack du :) Vi trivs jättebra men är lååång i från klara inomhus. Det är nu detaljerna och inredningen ska finslipas. Precis det jag längtat efter men allt tar ju sin tid. Ska väl göra det också.

Kram Josefin

MIN LYCKA ♥ sa...

Himmel så nyttigt bröd...jag som är sämsta frukostätaren får minst sagt dåligt samvete.

Gör ni en egen sänggavel?! Så skoj, blir ju jättenyfiken på bilder!!!!

Kram

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog sa...

Det ser jättegott ut - var det svårt? Jag är INTE bra på att baka bröd (eller något annat heller för den delen) ;)
Kramis

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!

Nybakat bröd är ju grejer det! Så gott!
Man tröttnar lätt på maten man äter varje dag. Jag brukade äta gröt på jobbet varje dag, men tröttnade. Så då blev det fil och flingor ett tag tills man tröttnar på det :)

Amningen går bra! Väldigt bra! Men det blir inte så mkt annat gjort än att sitta och amma. Men det är mysigt! Tiden går så fort iaf så snart tar väl Svante studenten och ska ha moppe.. Haha!!
Han har bara den där gulsoten. Annars mår han prima.
Det var när han kom ut som han hade lite svårt med syresättningen eftersom förlossningen gick så fort. Så han fick lite syrgas.
Så tacksam att det är en frisk liten kille som kom ut. Trots det gälla ilvrålen som kommer ur han ibland :P

Som sagt.. Vi skulle ha åkt till Ikea och handlat det sista till sovrummet men det får bli senare. Just nu är det mest amning hela dagar.
Så fort det är klart i sovrummet ska jag visa.. Du kanske till och med hinner komma hit före det blir färdigt inrett :D

Gör du idag? Kram, kram!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Lät både nyttigt gott och enkelt, ska sparas tills det är dags för mig att äta bröd igen (håller igen lite på den fronten just nu). Min stora last är ostbågar och det är verkligen tabu ett tag framöver också ;)

Kram F

Therese sa...

Här kommer krya på kramar, å du julmust finns i butik, sååå galen är ajg inte att jag bunkrar *fniss* KRAM