måndag 31 oktober 2011

Musli, oj vad lätt, oj vad gott

Med inspiration från en kollega på praktiken gjorde jag min livs första egna musli. Men absolut inte den sista, för oj vad lätt det var och oj vad gott det blev!

Jag blandade, fiberhavregryn, råggryn, linfrön, rågkross, pumpafrön, solrosfrön, kokosflingor, hasselnötter och pekannötter. I med malen kanel, överdrivet mycket malen ingefära och en nypa salt. För att få en lagom grynig konsistens blandade jag i typ 1 dl fläderjuice (går bra med nästan vilken vätska som helst).
Bredde ut i ett jämt lager på en plåt, rosta i ca 20 min på 200 grader. Sen stängde jag av värmen och lät plåten stå i ca 1 timme med luckan lite öppen.
KLART!

Efteråt kan man blanda i valfri torkad frukt efter behag! En plåt med blåbär håller på att torka i min ugn just nu...

Dagens frukost bestod av, en tallrik fil med min musli och färska blåbär, hembakat grovt bröd med jordnötssmör och banan och en kopp grönt te. Gottit! 

Nu blir det uppsatsskrivande med bästa Marica!

6 kommentarer:

Kia sa...

Låter väldigt nyttigt!!

Ha en toppen vecka.
Kram kia

Jannie sa...

godmorgon!
Ser och låter verkligen jättegott ut!Kanske man ska våga sig på någon gång. ; )

hi hi hi Vsg!Det var så lite så!Men kul att du blev så glad!stor kram oha världens bästa dag

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!

Mycket kaffe blir det idag, förstår du. Hade en liten som inte ville sova så mycket i natt. Så vi satt och tittade på tv några timmar.
Nu ser jag att han inte har långt kvar tills hans somnar där han ligger i vagnen.
Blir en promenad vid lunch så kanske mamman även piggnar till.

Mysigt att åka till syskonen. Du blir där hela helgen antar jag?!

Jag är inte på jakt efter nåt speciellt. Bara sugen på att kika på lite kläder nu när man har gått ner alla "gravid-kilona". Nästan! ;)

Idag blir det inte mkt gjort här. Själv då? Vad görs en dag som denna?

Kramar!

Bella sa...

Det där både ser gott ut och låter smarrigt när man läser innehållet, kanske skulle ta och prova att göra egen musli efter ditt recept?!!

Hoppas du haft en bra start på veckan

Kramar Bella

Hildas hem - Sofia sa...

Ja, det är ju så himla gott med egengjord. Det var längesedan jag gjorde det nu - men det har stått på min att göra-lista länge nu. Tyvärr är listan låååång.

Jag önskar dig en finfin kväll!
Kram Sofia

dagliga smulor sa...

Ja, det är ju jätegott! Dyrt när man ska köpa hem allt bara, men sen har man det ju hemma sen. :o)