tisdag 5 april 2011

Trolleri och kemi


Rikards syster Johanna hade bakat bröd igår och jag blev också sugen. Var någon vecka sedan nu... Ett tag bakade jag varje vecka men det senaste har inte orken funnits. 
Därför kändes det härligt att dega lite igen :) Tycker det är ganska häftigt att man kan blanda ihop mjöl, jäst, vätska och kryddor och vips så blir det världens godaste bröd, trolleri och kemi på hög nivå!

Idag blev det Leilas tekakor och Leilas Hönökakor, både från hennes bok A Piece of Cake Dock med lite grövre mjöl i båda sorterna vilket gör dom lite nyttigare... 

Kvällen tillbringar jag ute i regnet med mina små scouter...

16 kommentarer:

Marica sa...

Jag bakar o bakar o vi fryser in det men ingen äter det.. ha ha :) men det är kul att baka :) Tur jag ska ha både BLONGO party o fylla år så jag får baka ännu mer snart!!
Kramiz <3

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Duktig du är:)
Gott med hembakat!

Ha de gott
Kraam Susanne

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Bara fint!! Tack! Själv då?
Jag sitter här i min nya hårfärg..
Har tänkt att försöka få till något kort ikväll så jag kan visa..

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

O´ja!! Det är jag men jag hajar till varje gång jag ser mig i spegeln..
Det blev väldigt mörkt, inte alls så som på bilden. Jag blev mörkbrun/röd istället. Det blidde bra! :)
Kul med något nytt!

Vad gör du idag?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag ska jobba sen vet jag inte vad som händer. Blir nog att slappa lite eftersom vädret är som det är..
Nenya vill inte ens vara ute!
Kanske ska åka och veckohandla. Får se!

Mysigt med lunch! Det är nåt jag saknar att kunna göra. Jag kan inte åka ifrån och göra sånt tyvärr.
Får luncha för fullt när jag går hemma sen :)
Har ni något favorit matställe i stan?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag blir alldeles hungrig när jag läser din kommentar.
Jag älskar sallad och mackor och allt sånt där.
På Marieberg galleria finns det ett ställe som har den godaste pastasalladen. Mums!
Sen har vi en del andra bra ställen.

Det här med att vara gravid är inte alltid skoj. Jag får inte äta brieost. Jag ÄLSKAR brieost!! :(
Efter oktober ska jag äta brieost så jag kräks ;) Hehe!!

Jag har suttit och skrivit matlista för en vecka framför.
Mycket mat prat gör ju en hungrig. Ska ta lite fil och musli nu!

Kram!

Anonym sa...

mums, du är så duktig på det där!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, det är ju katastrof att inte få äta mögelost eller brie.
Man får inte äta en del fisk, och man ska tänka på kaffe/koffein konsumtionen. Blodigt kött och så ska man inte heller äta.
Ja, det finns en hel del som är "farligt".

Jag är lite nyfiken på en sån där kasse. Men ni måste handla ändå? Eller hur funkar det?

Jag vill ju slippa det där med handling. AP-tråkigt tycker jag att det är :(

Hildas hem - Sofia sa...

Åh, så sugen jag blev på nybakt bröd nu. Och visst är det magi med bröd, att något så gott kan tillkomma endast av lite jäst, mjöl, vätska och kryddor :)

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia

Therese sa...

Hembakt är ju utan tvekan det godaste, ska försöka hinna sno ihop lite matmuffins endera dagen... Önskar dig en toppen dag! KRAM <3

Sara sa...

Jag har funderat länge på att försöka med de där tekakorna... Ska ju lära mig att baka nu är det tänkt!
Vad använder du för mjöl till dom? Jag har bara fullkornsmjöl och fiberhavregryn här hemma, funkar det tror du? Blir nog bak i dagarna här i så fall.. :)

Vi var mest på Esplanaden jag och mamma, orkade aldrig ner till Commerce.. Räckte helt klart att trängas med allt folk som var ute för shoppinghelgen där :p
I sommar får vi ses tycker jag, då ska jag hänga i Skövde en del :D
KRAM!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Det är ju oftast middagarna som är svåra att hitta på..

Nu ska jag sitta i ett möte några timmar.. Vi kanske hörs senare! Kramar

Sara sa...

Då ska jag testa det, och kanske smyga ner lite linfrön också :)

Bebbe är beräknad till 22 april, långfredagen :) Hoppas verkligen att han vill komma ut då, eller några dagar innan, men vi får väl se :)

KRAM!

Snäckskalsdalen. sa...

Tekakor, så gott, det var längesedan jag provad på. Nu blev jag inspirerad!
Agneta kram

Madeleine Berglund sa...

Mmm, vad gott det ser ut... Jag ska också baka bröd snart igen. Vilka tycker du är godast, hönökakor eller tekakor?

Jag skulle göra vad som helst för ditt bröd och en fet smörklick just nu, haha..

kram kram
Madde :)