tisdag 4 januari 2011

Träning del 1 - Styrketräning

Jag kommer att göra ett par inlägg om träning här framöver. Kommer berätta om hur jag tränar, lite om hur jag äter och vad det är som gör mig motiverad till att träna. Jag är absolut ingen expert i ämnet utan det är helt ur min synvinkel och från mina egna erfarenheter. :) Med lite hjälp från min kära sambo!

Vi börjar med styrketräningen:
-  jag kör två styrkepass/vecka
- jag kombinerar styrke- och konditionsträning för ökad förbränning, styrketräning påskyndar förbränningen och du bygger muskler samtidigt. Vid endast konditionsträning förbränner du både fett och muskler (och musklerna vill man ju gärna ha kvar). 
- jag satsar på att få smidiga och slanka muskler i stället för stora
- jag använder mig av superset för att få upp flåset även under styrkepassen. Med superset menas att du tränar två muskelgrupper direkt efter varandra, till exempel biceps och triceps eller baksida och framsida lår. Superset är även tidseffektivt.
- jag kör låga vikter och många repetioner (tex. 3x10-12 på varje övning), detta för att inte bygga större muskler
- jag kör två olika pass/vecka för mer variation
- jag tänker på att det är bättre att ha lägre vikt och göra övningarna rätt än att lasta på med massa vikt och belasta fel

Rikard fick agera fotograf på gymmet idag :)
I nästa del kör vi konditionsträningen :)

6 kommentarer:

Petra sa...

Skall bli roligt att följa dig med din träning och kost.

Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Kul med lite tränings inlägg!!

Det var gott med våfflor. Så långt i från nyttigt som man kan komma ;)
Hi,hi!

Ska du hitta på idag då?
Kram, kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, det var ju tänkt att vi skulle på Änglagård ikväll men mamma ligger sjuk. Och vi andra ville inte gå utan henne så vi ställde in. Får ta det en annan dag.
Jag ska åka och simma med en kompis istället.

Du får berätta om filmen var bra :D

Kram, kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Nej, vi simmar i Kumla på badet där. Tjejen som jag simmar med bor där och jag har lika långt dit som till Örebro.
Lagom lugnt bad.
Simma en timme sen basta och snacka skit :D
Rätt trevligt!

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag har inte varit på G-vik på många många år. Blir inte att man åker dit.
Ja, det är perfekta sysselsättningar denna mörka tid.
Längtan till våren börjar komma krypande nu!

Kram!

Camilla sa...

Duktiga du.
Vad det är många som har börjat att träna.
När ska jag få tummen ur...
Förmodligen aldrig :)
Kram på dig!