söndag 23 januari 2011

Träning del 3 - Mat

Då, äntligen kör vi nästa del i min lilla träningsserie. Idag om mat!
När det gäller mat och träning finns det två ord som jag tycker passar in, 
REGELBUNDENHET och MELLANMÅL!
Jag försöker äta så regelbundet som möjligt. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag/kvällsmat och något litet någon timme innan man går och lägger sig.
På det här sättet blir man aldrig vrålhungrig vilket gör att man äter mindre...

Exempel på bra livsmedel som jag äter mycket av är kesella, keso, makrill i tomatsås, tonfisk, bulgur, fiberhavregryn, kyckling, kalkon, grovt bröd, fil, musli, linfrö, grönsaker i alla dess former, gärna broccoli.
Jag försöker att inte äta mer än två frukter/dag med tanke på fruktsockret som finns där.
Jag väljer oftast långsamma kolhydrater istället för snabba och försöker äta mer kolhydrater på morgonen/förmiddagen än på kvällen...

Ibland kompletterar jag mina mål med proteindryck eller bars. Mest som mellanmål när jag inte orkar/hinner fixa något annat.

Knäckebröd med keso och makrill, så gott och så mättsamt

Jag skulle aldrig kunna dricka soppor och dylikt för att gå ner i vikt. Mat handlar ju till viss del av njutning och jag tycker det är fel att välja bort saker som man verkligen tycker om, men man kan äta mindre av dom och inte varje dag såklart. Detta gäller för mig både mat, godis och snacks.

Då har vi en del kvar, motivation!

10 kommentarer:

Gaymasen sa...

Mmm, soppa som kan vara så gott! Och jag ääälskar makrill i tomatsås. Har haft tre burkar i kylskåpet i ett år nu tror jag. Glömmer alltid bort dem. Hm. Måste jag ta när detoxen är över.

Och blomman står i ett fönster med mer sol nu. Vi får se om rackarn tar sig. ;D

Catharina sa...

Duktiga du! Det är ju så att man blir imponerad. Hoppas att du haft en underbar söndag. Nu är det strax Solsidan på teve. Härligt så man kan få gapskratta litegrann. Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Ni såg ut att ha jättemysigt på tjejträffen, riktigt mys!

Du skriver så bra om mat och måltider, klokt, och jag har också svårt att förlita mig på soppor el andra för mig konstiga dieter om jag försöker gå ner i vikt.

Regelbundenhet tror jag stenhårt på, mellanmål också och så äta lite mindre (vilket man ju gör när man äter regelbundet och mellanmål) och röra mig lite mer....

Så det är bara att kämpa på med det hälsosamma livet!

Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon denna måndag!

Min helg var bra. Men det gick som vanligt alldeles för fort. Men jag har kort vecka denna vecka. Är ledig fredag! Gött!

Micke fyllde 31. Förra året var det 30, då hade han ju stort kalas.
Tårtan var väldigt god.
Det kommer några i eftermiddag på lite fika.

Vad ska du hitta på i veckan?

Ja, deras hus ser sjukt fint ut. Vilket lyft mot innan..

Kram på dig!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Redan vaken? :)

Ja, faktiskt. Jag och Micke åker till Göteborg. Till en kompis och hennes kille. Ser verkligen fram emot det. Ska bli så roligt!

I eftermiddag kommer några kompisar på fika. Och på torsdag ska jag fika med en kompis. Det är det jag har inplanerat hitills.

Kram, kram!

Therese sa...

Du frågade om jag gör brädor på beställning, å ja, absolut, i mån av tid och ork! Har gjort bröllopsbrädor, vänskapsbrädor, till morsdag, dop, student m.m. se kategorin made by seLes :-) Å är du sugen att beställa är det bara att höra av sig till mig per mail bjarstig@live.se *ler* KRAM!

Jannie sa...

Superduktiga du!Verkligen!
Kan du inte smitta av dig på mig???

Maria - Villa Krutbruket sa...

Skönt att gå upp i tid. Dagen blir så mycket längre!

Moa och Johan har bokat bastun som finns i källaren, som dom boende i huset får låna. Sen skulle Moa se ut en bra resturang. Sen blir det säkert en sväng på stan.

Har du någon skola idag?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, men du har ju en bra förklaring varför du inte läst den. Har dom inte skickat den så har dom ju inte.. Du kan ju inte trolla!

Jag mår väldigt bra faktiskt. Det är riktigt kul. Och skönt! Det funkar väldigt bra att jobba också!
Har lite nya arbetstider så det är grymt skönt! Och lite nytt. Det behöver man efter 7 år på samma ställe.

Har ni funderat på någon semester i sommar?
Börjar bli dags att boka och planera sånt snart.

Kramar!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, det är jätte skönt att må bra och livet flyter på. Det behöver jag efter allt trist som skett på sistone. Hade varit mer tungt om jag inte mått så här bra i sinnet.

Tyvärr, har jag inga tips. Jag har enbart varit i Grekland och Cypern.
Jag skulle faktiskt vilja se lite av Europa. Nåt jag tror är riktigt roligt är Island. Det är nog en upplevelse.

Ja, vi kommer att åka till Varberg med mamma och pappa en sväng. Sen funderar vi på att åka till Mickes pappa i Hudiksvall i några dagar. Då har jag bokat in en fika hos bloggerska Hanna (www.hannashantverk.blogspot.com). Kommer bli roligt!
Sen blir det säkert en sväng till Grebbestad till Mickes syster.

Jag ska försöka få lite gjort i trädgården i sommar. Jag vill så mycket men det är ju inte gratis.

Kram!