måndag 10 januari 2011

Träning del 2 - Konditionsträning

Då är det dags för andra delen i min lilla träningsserie, konditionsträning.
Samma sak här, jag är ingen expert utan skriver enbart ur mina erfarenheter och med lite hjälp från Rikard.

Jag har alltid hatat att springa/jogga. I högstadiet var det det värsta jag visste och de få gympalektionerna där vi skulle springa jag var med på, så gick jag. Det var många anledning till detta, men det jag ska komma till är att min kondition helt enkelt var kass...

Under de senaste åren har jag börjat promenera mer och mer, springer då och då under somrarna, springer på crosstrainerna på gymmet och jag har sakta men säkert känt hur min kondition har förbättras.
I september började jag med spinning och sedan dess har jag spinnat ungefär två ggr/veckan och jag har aldrig haft så bra kondition som jag har nu :) Det är en häftig känsla!
Cykeltur som cykeltur? :)

Konditionsträning/Spinning då:
- självklart bra för förbränningen
- förbättrar syreupptagningen vilket du har hjälp av alltid
- jag kombinerar konditionsträning med styrketräning vilket jag tycker ger bra reslutat
- jag ser vid varje spinningpass till att maxa pulsen minst en gång under passet
- jag tycker det bästa med spinning är att man kan lägga upp passet helt efter sin egen dagsform
- spinning är oerhört peppande med tanke på musiken och oftast en instruktör som driver på
- jag tycker jag fick upp min kondition betydligt bara efter några spinningspass vilket visar att det är väldigt effektivt
- ju mer du kör (vilken konditionsträning som helst), ju bättre kondition får du, ju enklare blir det och ju roligare är det

Bra kondition hjälper dig mycket i vardagen och gör att du orkar mer i stort!
I nästa del kör vi om mat och kost :)

1 kommentar:

Madeleine Berglund sa...

Hej =)
Ja, men det var en bild på mig med lite kortar hår. =D

Vad duktig du är med träningen. Jag tränar på sats men nu har dom tagit bort sååå många pass, jätte trist på alla sätt. Jag måste försöka hitta andra pass inne i stan eller byta träningsanläggning. Suck.Träna är ju så otroligt kul, man blir så lycklig av det.

Du är fenomenalt duktig, vad kul att konditionen blivit så bra.

kram kram Madde