tisdag 8 mars 2011

Semlor och inspiration

Semeldagen idag och självklart ska vi äta semlor jag och Rikard! Sprang ner till bageriet på andra sidan vägen och köpte redan nu på morgonen, är ganska säker på att semlorna kommer att ta slut framåt eftermiddagen idag. 

Det blev vanliga traditionella semlor med mandelmassa och grädde. Min favorit är nog ändå semlor på wienerbrödsdeg, de är så frasiga och goda.
Fast ännu godare är helt egenbakade semlor :) Fast kände att det blir svårt att bara baka till oss två... 
Vilken semelsort är din favvo?

Jag älskar mina assietter med rosa rosor och guldkant, de är en klar favorit våra skåp! Perfekt att fika på verkligen :) Man kan säga att jag har ärvt dom och jag vet faktiskt inte alls hur gamla de är eller vart de kommer ifrån. Lite spännande faktiskt!
Så dessa tallrik får bli veckans tisdagsinspiration, gammalt men ack så fint. 

11 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Hej!

Mmm, semlor. Jag har köpt två stycken idag. Ikväll ska jag fika minsann. :)

Titta så fint du målat, vilken fantastisk förändring! :)

Vad är det för fin randig tapet som skymtar? Du vet, jag älska ju ränder. Haha.

kram Madde

Anonym sa...

Ja visst är assietterna fina. Jag tror att de kommer från din mamma. Och semlan ser god ut. Moffis har varit på Elsas och köpt varsin åt oss, som vi ska festa på ikväll. Han fick en kram av Eva också :)

Kramar
MM

Familjen Lindström sa...

Hej vännen!
Fick ju tillfällig sinnesförvirring och gjorde storbak och bjöd in till semelbuffé redan förra månaden (också tisdag den 8:e, fast februari)... Men självklart ska vi äta semla idag också!!! Jag har redan ätit för de bjöd på jobbet men är på väg hem nu och ska fixa till barnen :P har bullar kvar i frysen då jag gjorde storbak i februari :D
Vi gillar dem bäst med het vägg! Uppvuxen med det och det är maken också så det för vi vidare till barnen ;)
Ha en trevlig Fettisdag och internationell kvinnodag!
Kram!

Jess sa...

Snygg tallrik, semlan ser riktigt god ut!

Unknown sa...

Det är vi töser som är sjuka men Peter har varit hemma och hjälpt mig, hade inte orkat själv så det känns skönt.

Ja det smittar lätt av sig det där på andra saker ;), blir så stor förändring med lite färg :)!

Åh va gott med semla, tycker bäst om "originalet" men det blir ingen här idag får vänta tills smakerna kommer tillbaka.

Lite shopping blev det, ett par stövletter och en kökshanduk, sparar mig till sthlm :)

Ha en mysig kväll med semelfika!
Kram kram

Emilias sa...

Malin: haha du är för rolig :) trodde du det var fettisdagen då eller var ni bara sugna?

Hetvägg har jag aldrig provat... Det är varm mjölk va? Man kanske skulle prova bara för att! Men känns som degen kommer bli så degig liksom ;)

Hoppas ni haft en bra kväll! Rikard hade ätit semla på jobbet men smaskade glatt i sig en till här hemma ;)
Kramar

Familjen Lindström sa...

Ja, jag var helt övertygad om att det var Fettisdagen då och bjöd över ett gäng glada vänner på semelbuffé. Alla åt och var såååå glada, ingen reflekterade över det faktum att det var en hel månad kvar... Sedan fick jag folk att gå hem och baka egna semlor eftersom alla trodde det var Fettisdagen, haha!

Het vägg är med varm mjölk... kan bli lite 'degigt' om man inte äter den med en gång men oftast går det ju ganska fort att sluka en semla ;)

Ha en bra onsdag!
Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Den där servisen känner jag igen. Men jag kommer inte ihåg om det var min mormor eller farmor som hade en sådan..

Min favorit semla är den vanliga. Med mycket mandelmassa :P

Vad gör du idag?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, det gör jag..
Det borde gå att få tag på. Har man tur kan man ju finna det på loppisar.

Att bara vara är ju så skönt! Det behöver man få vara ibland/ofta ;)

Idag ska jag jobba sen ikväll ska jag till en kompis som har fyllt 30. Vi tänkte fira henne lite smått..

Nyfiken på att se det färdiga resultatet på byrån!

Kram!

Therese sa...

Vilket rasande sött fat <3 Å här väntar kaffe å semla på mig, har rester kvar av gårdagens semmeltårta... Mmm... Kram fina du <3

Jannie sa...

Jättesöta fat!O det som låg på såg inte helt fel ut heller...ha ha ha
Då är vi iaf två som ringer o röstar på Saade!Du o jag o alla småtjejer!ha ha ha
Ha en härlig dag vännen!Kramar