fredag 2 juli 2010

Min halv-åtta-hos-mig middag

Här kommer gårdagens mat med bilder och recept :)

Gårdagens förrätt:
Buschetta med tomatröra, mozzarella och basilika. Smaker som går hur bra som helst ihop :)
Hackade tomaterna o blandade dom med olivolja, salt och peppar, lät det ligga o dra någon timme.
Rostade sedan grekiskt lantbröd med olivolja och vitlök på högt upp i ugnen i några minuter.
Sedan är det bara att lägga på, först mozzarellan, sedan tomaterna o toppa med basilika.
Lätt och gott! :)
Huvudrätten. Grillade kycklingspett med rostad färskpotatis med grillade grönsaker o kall sås.
Kycklingen:
Marinerade kycklingen (delade i bitar) med olivolja, vitlök, citronskal och blandade färska och frysta örter. Lät ligga över natten.
Trä på spett o grilla :)
Recept här
Vitlöks- och timjanrostad färskpotatis:
Blandade olivolja o vitlök någon timma i förväg.
Borsta o dela potatisarna, koka upp dom i vatten innan ungsbakningen.
Häll över timjan och vitlöksoljan och baka i ugnen i ca 25 minuter.
Efterrätten:
Kall päronsoppa med lime med limesorbet.
Päronsoppa:
Koka päron, limesaft, vatten o socker. Mixa soppan slät o droppa i karamellfärg och päronkonjak!
Recept här
Limesorbet:
Koka upp sockerlag och pressa ner saft från lime. Frys. Vispa då och då i frysen för att få sorben luftig.
Recept här

Yes, det var min meny :)

2 kommentarer:

Sara sa...

Låter sjukt gott och ser mumsigt ut, jag tippar att du vinner :D

Fröken Ellinor sa...

WOW vad smarrigt och vad gott. Ska in och ta recepten nu,det vill jag ju inte missa.

Kram