söndag 25 november 2012

mellanmålsmuffins

Söndag igen. Helgerna går så vansinnigt fort. Precis som veckorna... 

Igår morse slängde jag ihop en plåt med mellanmålsmuffins. 3 övermogna (läs svarta) bananer tyckte jag var synd att slänga så de fick utgöra basen i dessa. Jag ska ge er receptet, för det blev faktiskt väldigt gott. Måtten är ungefärliga eftersom jag inte hade något recept att utgå ifrån. Lite improvisation med andra ord :)

Vispa 4 ägg pösigt med en gnutta vanilljsocker. Mosa 2-3 bananer och blanda i smeten tillsammans med en liten burk keso. Blanda 2 tsk bakpulver med 2 dl dinkelmjöl fullkorn och 1,5 dl fiberhavregryn. Blanda i 1 msk solrosfrön, 1 msk krossade linfrön, 1 tsk kanel och 1 tsk malen ingefära. Smeten ska bli lite lagom kladdig sådär. Häll i mer mjöl om det behövs. Häll i muffinsformar och toppa med solrosfrön. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter beroende på ugn. 

Ganska mycket protein och bra kolhydrater
Jag frös in dom styckvis. Lätt som en plätt att ta fram till mellis!

Hoppas ni har haft en fin helg!
Det har jag. Intensiv men bra!
 KRAM

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm vad duktig du är och vad gott det låter. Ska försöka komma ihåg det här receptet när jag får bananer över :) Men det gäller förstås att ha allt det andra hemma också .....

Kram
MM

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej du!!

Gick det bra i Västerås?
Åkte du/ni hem igår kväll eller sov ni över?

Hoppas du haft en härlig söndag. Har har det städats för fulla muggar.

Kramis

Maria - Villa Krutbruket sa...

Aha, så du samåkte. Smidigt, Annars hade du kunnat stannat till här innan du fortsatte hemåt.
Skönt att va hemma i tid, blir lite mer av dagen än att man ska komma hem sent.

Vi har än så länge inga planer alls för veckan.
Du då?

Väntar på Solsidan och äter en apelsin just nu. Tycker du om apelsiner? Älskar dom så års. Extremt goda!!

Kraam

Sofi sa...

Hej vännen!

Så goda de ser ut!
De ska vi pröva att göra, tom min kräsna, hälsosamma sambo tyckte det lät gott;)

Vi börjar träna Lucia sånger imorgon, man kan inte börja för tidigt för då hinner barnen tröttna:)
Hur gör ni då?

Händer det något kul i veckan?

Kram kram

Ekenäsliv sa...

Heeej!
Så mumsigt!! Jag väntar med bakande då jag har så fullt upp med annat;-) Men sen är det så hima bra att min syster jobbar på ett café på en skola. Så vi ska vara där lö den 8:e och baka heeeela dagen med våra flickebarn:-) Mysigt och kladda kan vi göra bäst vi vill ju, hi hi..
Ha de fint!
Kram anna

Junitjej sa...

De ser goda ut!