måndag 19 december 2011

Saffranspannkaka från himlen

Idag kom det en julklapp på posten. Så fint paket! Det är från min kära gudmor Sofia och hennes familj. Gissa om jag är nyfiken på vad det är i?!?! Men har tänkt att jag ska försöka vänta till i alla fall julaftons morgon innan jag öppnar det... Får se hur det går, Rikard får kanske gömma det åt mig, hihi!
Underbar färg!
Mormor, morfar och morbror kom hit på fika när de var på genomresa hem från Götet. Slängde ihop en saffranspannkaka med inspiration från Leilas recept. Den blev så god att jag måste ge er receptet!
Jag måttade lite på måfå men här kommer ett ungefärligt recept.
Blanda 4 ägg, 250 g keso, ½ dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 100 g riven mandelmassa, 3 msk mjöl och en skvätt mjölk. Smält en klick smör och häll i 1 påse saffran. Blanda smör och saffran med resten av smeten. Häll i en smord form och strö på mandelspån. Grädda i 175 grader i 25-30 minuter. Servera med grädde och kanske lite bär.

Enkelt och såååå gott! 

8 kommentarer:

Therese sa...

Hi hi jag hade inte kunnat hålla mig... ;-D Å ja, det fick bli svartvita bilder av dockskåpet för färgsättningen är HEMSK kan jag lova ;-P KRAM

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, saffranspannkaka prövade jag på för första gången i somras när jag fick en burk salmbärssylt av en bloggkompis. Och det var sååå gott!
Agneta kram

Vikeskärs hem och ting sa...

Oj oj det där ser gott ut.
Hur är det annars? Grattis till jobbet. Visst känns det bra?

Kraam

Anonym sa...

Ja den var verkligen god! Smaskens! Och det var kul att ses en stund :) Kram o tack! MM

TIDSOPTIMISTEN sa...

Det låter nog som om det vore bäst att Rikard gömmer det där paketet...ha ha ;) Saffranspannkakan såg supergod ut - jag har faktiskt aldrig ätit det förr, kanske dags att prova ;)

Kram F

Jannie sa...

Måttade??skryt-pelle! ; )
ska jag göra något så får det vara upp punktat från a till ö.Minst sagt!
Avundas dig dina pussel o bak gener!
hoppas du får en härlig dag!KRAM

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hejsan!

Oj, så god den ser ut. Åh med mandelmassa. Men det är ingen idé att göra här hemma. Micke skriker rakt ut när det är mandelmassa i.
En annan är ju barnsligt förtjust i den söta massan ;)

Helgen var lugn och fin. Var i lördags och fixade alla julklappar till S´s kusiner. Storhandlade på Willys och julstädade.

Vad gör du idag?
Här ska vi mest fika hela dagen. Först kommer en arbetskamrat, sen kommer en kompis och ikväll kommer förmodligen svärmor.

Ha en fin dag! Ska göra mig i ordning och ladda kaffebryggaren :)

KRAMAR!

Sara, mamma till Charlie sa...

Taaack hälsar Charlie :)

Låter jättegott, måste testas! Kram :)