tisdag 14 augusti 2012

knäckigt knäcke

I söndags slog mitt baksug till. Hittade ett recept på knäckebröd som jag provade. Hur enkelt som helst. Och himla gott! 
Blanda 2 dl dinkelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 dl solrosfrön, 0,5 dl linfrön, 2-3 tsk flingsalt, 0,5 dl rapsolja. Häll över 2 dl kokande vatten. Tryck ut på bakplåtspapper i en långpanna. Skär lagom stora rutor med en vass kniv. In i ugnen, 150 grader, i ca 1 timme. Stäng av ugnen och låt knäcket stå kvar på eftervärme ett tag. Bryt i bitar.

Så gott med bregott och en ostbit på!

Blev en lång powerwalk när jag kom hem från jobbet. Ska svida om och åka hem till en vän och fika. Mysig tisdag!

KRAM

8 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!!

Mysigt med tisdags-fika!
Jag och Svante har haft besök hela dagen av en kompis och hennes Hampus. Då blev det först lunch sen lite fika. Hade bakat rabarberpaj.

Tittar du på Måns? :P Sista avsnittet..

Ja, om jag inte minns fel så hette boken så. Det var iofs i pocket jag såg den så den kanske inte är så ny ;)
Är den bra?

Nej, det tittade vi inte på. Däremot kollade vi på SVT Play på dokumentären "Medaljens pris". Såg ni den när den gick?
Den var riktigt bra. Om elitidrottens baksida. Väldigt intressant faktiskt.
Kan verkligen rekommendera att se den.
Ikväll efter Måns ska vi titta på dokumentären om Usain Bolt. Vi missade den när den gick på tv. Tack gode gud för SVT Play ;)

Ha en fin kväll! Kramis!

Ekenäsliv sa...

Tjingeling!! Åh knäcke som är så gott!! Jag bara mååste göra detta!! Ska göra en inventering om jag har det hemma och göra det imorgon:)
Har inte hängt på din sockerutmaning, men försöker låta bli det i veckorna iaf, på helgerna vill jag unna mig lite gott:)
Keep up!!
Må så gott tjejen!
Kram Anna

Sofi sa...

Hej vännen!

Å så gott det ser ut! Försöker äta knäckebröd istället för mjukt bröd just nu. Det går sådär med viktväktarmaten, jag borde bli bättre på att skriva upp exakt vad jag äter för att ha mer koll...:)

Vi ska också till London i Oktober!:)

Nu måste jag natta!

Kram på dig

Therese sa...

Så gott ditt bröd ser ut, får kanske testa det, men är himmla dålig på att baka över huvudtaget nu för tiden. Barnen har dock beställt bullar så det får jag allt så vackert ta å göra å det snaraste :-D KRAM

FruNeroLindström sa...

Gud så gott, det är något särskilt med hemma gjort knäcke. Men tyvärr har inte tiden funnits för att göra det själv än. Men får nog ta mig i kragen.
Skönt med pw. Här har motionen bestått av gräsklippning, målning och konka flyttkartonger de senaste 2 veckorna. Så börjar klia i kroppen nu.
Ha en skön Onsdag, Kram

Jannie sa...

Du är ju bara för härlig! Inte tusan bakar man väl knäckebröd när man är ett sådant ess på bakning som dig??? <3
nej nej!då bakar du en riiiiiiktigt god paj eller tårta o så ringer du mig sen o bjuder in på en kopp kaffe! KRAM

Marica sa...

det knäckebrödet gör vår kokerska,, himla gott!!! kram från danmark

britta bloggar sa...

Åh vad gott det lät!