tisdag 28 december 2010

Tisdagsinspiration

Dagens tisdagsinspiration innehåller lite gott o blandat, två av mina favoriter här hemma för tillfället!

Mateus, I love Mateus. 
Mitt stora fina fat med spetskant har fått agera julkorts-fat i år. Vi har allt fått några stycken :) Själv skickade jag bara julkort till di gamle... Kompisarna fick sms. I fall ni undrade? ;)

När vi kom hem på juldagen hade mina hyacinter vissnat och så kunde det ju inte se ut när vi skulle ha gäster. Det vara bara att springa iväg o köpa en ny. Blev denna fina vita (vad den nu heter?), slog in den i brunt omslagspapper och satte ner den i krukan. Tycker det blev jättefint!
Fick höra sen att jag köpt en riktigt törstig blomma, så får väl se hur länge den står sig hemma hos oss... ;)

Imorgon ska jag ner på stan en sväng med Maria, måste in och kika om de rear ut någon Mateus. Är tveksam till det men man vet ju aldrig :)

6 kommentarer:

Sara sa...

Det är ett jättefint fat, borde skaffa mig ett sånt också.

Tror att blomman är en azalea, men jag är inte alls säker. Någon annan som har bättre koll kanske... Fin är den i alla fall!

Anonym sa...

Visst är det en Azalea du har köpt. Sådana har jag aldrig lyckats med, men de är fina så länge det varar ;) Hoppas du lyckas bättre än vad jag gjort. Googlade och fick följande skötselråd:

Svenskt namn: Azalea
Latinskt namn: Azalea

Skötsel:
Placera azalean på fönsterbrädan eller i rummet. Undvik starkt solljus och heta element. Tänk på att en knoppig azalea behöver stå ljusare än en utslagen. Azalean behöver regelbunden vattning. Lättast är att ge lite vatten varje dag, ca 1-1,5 dl. Låt jorden torka upp mellan varje vattning. Ge ingen näring under blomningstiden.

Om man vill och vid lite tur kan man spara azalean efter blomningen. Ta bort de sista blommorna, placera den ljust och minska på vattningen. Under mars - september kan man näringsvattna 1 gång/vecka.

Kramis! MM

Snäckskalsdalen. sa...

Du kan få vår lilla Goldenvalp för den är en monstervalp....nä, jag bara skojade. Hon är jättegullig.
Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Vad fint! Jätte fint fat, förstår att det är en favorit.

Blidde inget shoppand igår. Mamma hade varit där och det var inget att ha. Så jag strunta i att åka dit.

Gör du idag då?
Kram, kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag jobbar till 13. Sen ska jag hem och greja lite. För klockan 16 kommer våra grannar på lite fika. Ska bli mysigt!

Lycka till med pluggningen och ha en mysig eftermiddag! Stor kram!

Therese sa...

Matteus är verkligen underbart porslin, håller tummarna att du hittar nått på rean, fördet är ju inte tokbilligt... Ha en fin dag <3