måndag 7 juni 2010

Brownie

Äntligen har jag invigt Leilas nya bakbok :) Brownie blev det första som bakades.
Brownie med hallon och björnbär!
Använde det här grundreceptet:
350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
0,5 tsk salt
6 st ägg
3 dl vetemjöl

Visa smör och socker så det blir en jämn smet. Rör i kakao, salt och sirap. Blanda i ett ägg i taget och vänd tillsist ner mjölet. Så blandade jag i 3 dl björnbär och hallon i smeten och vips in i ugnen! Häll smeten på en bakplåtsklädd plåt (jag gjorde bara halv sats, där av formen) Grädda i 175 grader i 30-35 min. Den ska vara lite kladdig. Låt svalna och skär upp i rutor.

Har aldrig bakat brownie förut så hoppas det blir bra :)
Snart kommer min barndomskompis Sanna på fika så det är bäst att sätta fart!

3 kommentarer:

Kristin sa...

HEJ!!!
Du måste berätta om de blev bra och goda. Hur många blev det? Otto fyller år nästa måndag och jag hade tänkt baka sådanna kakor till kalaset. Har ett annat recept, men med bär lät ju mycket godare.
Tack för en trevlig bröllopsfest. kramkram♥

Charlotte sa...

Åh, kan man skicka dem på posten? ;)
Hihi

KRAM

Johanna sa...

Oj va gott! Nu blev man rejält läskad!