fredag 4 februari 2011

Fredagsnöje


Väntade glad fikagäst igår och därför blev det torsdagsbak. Fick bli lite improvisation med det som fanns hemma. Mandel, hasselnötter och päron fick bli smaskiga muffins.

Vispa 150 g smör och 1,5 dl socker pösigt, blanda i 2 ägg, ett i taget. Blanda sedan i malda mandlar och hasselnötter ca 1 dl, 2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och 2 skalade och tärnade päron (gärna övermogna). In i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter. Riktigt lyckat blev det.
Kanske något gott till helgen?

Vi fick oväntade post igår, den rykande färska Mio katalogen och en träningstidning damp ner i hallen. Det är bra att ha en svärfar som jobbar på Mios huvudkontor :) 
Tidningsläsning och muffins, ett bra fredagsnöje förutom lite skola och handling med Marica!

9 kommentarer:

Therese sa...

Visst är det skoj att improvisera lite då man bakar?! Ska ta och börja baka till barnens födelsedagar i helgen tänkte jag... Men nu väntar lite korvgrillning! KRAM

Maria - Villa Krutbruket sa...

Låter som goda muffins..

Jag är också helt oduglig när det gäller idrott. Gillar inte ens idrotter :)

Hitta du något fint i Mio katalogen?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Japp, det har jag.
Ikväll blir det stekt lövbiff, potatisgratäng och Jensens Whiskeysås. Sen tänkte jag steka lite färsk sparris.. Gott!!

Ska ni äta för gott?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, det är Jensens. Har du sett dom på affärn? Dom är skit goda..

Tikka masala är jag sugen att prova! Det har jag aldrig ätit..

Ska ni se Let´s dance?

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag gillar inte Let´s dance heller. Så det blir en film ikväll hos oss också!

Ja, gör det. Dom är jätte goda. Man ska blanda i en 3:a grädde i när man värmer den.

Nu har snön börjat tina bort här. Nödvändigt att komma ner!! Pust!

Kram!

Petra sa...

Dom där lät inte dumma alls. tack för receptet.

Unknown sa...

Lät riktigt gott!
Vi fick katalogen me :), mkt fint!
Ha en skön fredag!
Kram kram

Marica sa...

TACK för idag! Perfekt em! KRAM min bästa <3

Snäckskalsdalen. sa...

Muffins och inredning, jaa, det är toppenbra det!
Kram