söndag 10 januari 2010

Finally -surdegsbröd


Emilias surdegsbröd
(ja, jag har utgått från Leilas recept men uteslöt frukten och nötterna och blandade i lite annat smått och gott)

2 limpor

25 g färsk jäst
4 dl kallt vatten
1,5 dl surdeg
1 msk mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk kanel
3 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
2 dl dinkelmjöl
3 msk krossade linfrön
3 msk solrosfrön

grovt rågmjöl

Gör så här:
1. Lös smulad jäst i en bunke och tillsätt sirap, salt, kanel, linfrön och solrosfrön.
2. Tillsätt surdegen och rör om ordentligt.
3. Till sätt de olika mjölsorterna och arbeta degen tills den blir elastisk. Arbeta degen för hand eller i maskin i ca fem minuter.
4. Jäs degen i ca 1 timme under bakduk.
5. Dela degen i två delar, vik den några gånger, forma dom till limpor och rulla dom i grovt rågmjöl, lägg dom i smörade eller bakplåtsklädda brödformar. Jäs under bakduk i ytterligare 1 timme.
6. Sätt ugnen på 250 grader o värm en samtidigt en långpanna längst ner i ugnen.
7. Snitta bröden tre gånger på längden med en vass kniv och ställ in i ungen på långpannan. Häll 1 dl vatten i långpannan och stäng snabbt luckan. Grädda i ca 30 minuter.
8. Lyft ut bröden ur formarna och låt dom svalna på galler.

Jag tycker faktiskt det var värt kruxet med surdegen, det blev verkligen supergott! Självklart kan man byta ut kanelen mot någon lämplig krydda som man gillar bättre.
Lycka till!

3 kommentarer:

Sofia B9 sa...

Verkar gott, får nog prova detta! En liten fråga bara. Det måsta ha blivit surdet över då det bara skulle vara 1,5 dl i receptet och jag antar att det blev mer än så när du gjorde surdegen. Vad har du gjort med resten av surdegen?? I frysen?? Kram

Fröken Ellinor sa...

WOW, ser ju kanongott ut måste jag säga, snyggt jobbat.

Kram

Emilias sa...

Sofia :) detta funderade jag också på.. det blev massa över! Jag hällde ut den... men jag tror att man kan spara den i kylen i en burk om man vill :)
Kram på dig!