torsdag 7 januari 2010

When the day is free

Ledig ledig ledig, det är ganska skönt :) Har promenerat, tvättat, slappat o ja, bakat. Idag blev det Leilas
dinkelbullar med solrosfrön i.
Dom blev jättebra!

I receptet stod de att degen skulle arbetas 20 min i maskin, jag använde min matberedare. Efter 10 minuter började det ryka och osa från den, luktade ingen vidare.
Förstår inte varför, är det inte meningen att man ska kunna köra degar i dom?! Vågade inte köra igång den igen, jag hoppas bara inte att den gick sönder :(
Hur skulle jag då klara mig?

Min surdeg är matat med ännu mer mjöl o vatten idag med.
Imorgon blir det bakning med den, spännande!

Snart kommer min Rikard hem, längtar!

9 kommentarer:

Malin sa...

Jag har varit lite off med bloggandet men har följt dig på mobilen... :) Är i Skövde-land nu och hämtar barnen hos mamma och pappa. Träffade "vår" ;) Marica tidigare idag. Ser nu att vårat tåg hem är jätteförsenat så vi får se hur livat det blir i kväll, suck!

Ha det bra så hörs vi.
Kram!

Anonym sa...

Det är inte meningen att man ska göra deg i matberedeare, iallafall inte deg till bröd, bara typ pajdeg.

Rekomenderar att du köper en bakassistent istället, eller tar i med muskelkraft!

Emilias sa...

Men i min bruksanvisning står det att man kan göra det, så man tycker ju att det borde gå!

Lantliga drömmar sa...

Små degar kan man köra i matberedaren men man får köra liten stund åt gången annars blir maskinen väldigt varm och lessen. Nilla

Marica sa...

Ha Ha nice med kommentarer ;)
Jag tror oxå att jag är i grupp 2.. vilken grupp är du i? Nya grupper snart igen då.... lika spännande varje gång, he he...
KRAMM!!

Emilias sa...

Degen var ganska liten, så det var väl det felet jag gjorde: att jag skulle köra den lite åt gången. Maskinen överlevde i alla fall o nu vet jag ju till nästa gång!

Tror minsann jag får önska mig en lyxig bakmaskin också :D hihi!

Marica: Ja det är kul med lite debatt ;) jag är i grupp 5... huuja, jag vill inte ha några nya grupper, bara om jag kan bli garanterad att hamna i din <3
KRAAM min vän

Marica sa...

Redovisar vi samma tid då?
Vi kan väl få ha en egen grupp du och jag ;) Kramar!

Kristin sa...

Surdegsbröd!!!!!!! Mums, visst är det kul att baka. Är som att sköta om en liten bebis ett par dagar och sedan blir brödet super gott.
Lycka till med bakningen imorgon!!!
Kristin

ida sa...

vi ska bygga en ny :) allt bra med dig? KRAM