onsdag 6 januari 2010

Havre- och kardemummamuffins

Idag har jag invigt min muffinsform som jag fick i julklapp, använde de söta pappersformarna med blommor på också.
Havre- och kardemummamuffins
blev det
ca 12 muffins

2 ägg
2 dl socker
50 g smält smör
3 dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl filmjölk

Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner övriga ingredienser.

Fyllning:
1 dl smält smör
1 tsk vaniljsocker
½ dl socker
2 dl havregryn
1½ tsk kardemumma

Blanda samman ingredienserna till fyllning. Häll smeten i formarna och toppa med fyllning. Pilla ner fyllningen i formen lite med fingret. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 12 minuter.

Superduper goda. De blev så höga och fina i muffinsformen, så dom var inte bara goda utan fina att se på också ;)

Kan meddela att surdegen har blivit matad idag också med ytterligare lite mjöl och vatten, jag hoppas den blev glad!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mumsigt det ser ut och vad gott det låter med den där fyllningen. Hur många blir det av en sats?

MM

Emilias sa...

Den blev tolv muffins :) tror jag skrev det högst upp i receptet...

Kram

Ida sa...

dem såg jätte goda ut!

http://dduvetida.blogg.se

Fröken Ellinor sa...

Fin och bra kamera ni tänkt att köpa. Älskar sådana muffins, tackar liksom aldrig nej till det :-D Tack för receptet.

Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Oj vad du bakar gott!

Ja, det är lite man behöver ha med sig.. Har en liten inköpslista jag också.. Men det är ju ett tag kvar för våran del..

I helgen ska vi städa, för nästa vecka får vi gäster. Micke fyller 30 :)

Ska ni göra?
Kram kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

60 stycken blir det på kalaset :) Vi har hyrt en lokal, lite för många för att ha det hemma i huset..

Vart i Thailand ska ni? Bor ni i lgh eller hotell?

Nu blir det en kopp kaffe!
Kramar!

Fröken Ellinor sa...

Nja, har haft små känningar angående lukten. Till exempel när vi satt i en bil hem från Sälen. Men det är ju givetvist när jag får i mig dem som det är farligt. Speciellt jordnötter, det är inte att leka med...

Ska ta och göra dem någon dag :-D

Ja, jag vet allt om rastlöshet, men man får aktivera sig.

Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, vi har bokat ett hotell för hela vistelsen. Vet liksom inte hur Kuba är, så vi våga inte riktigt chansa...
Känns tryggt att veta att man har tak över huvudet..

Nu har man fått lite lunch i magen..

Ska du göra ikväll då?
Kram kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja, vi kommer att bo i Varadero hela tiden. Vi ville bo några dgr i Havanna och sen bo resten i Varadero. Men det blev rätt mycke dyrare så nu bor vi bara i V. och tar en dagstur till Havanna. Vi kommer även att landa och flyga från Havanna..

Ikväll vet jag inte riktigt. Försökte precis få tag i min sambo för att höra om han ska jobba över nåt eller inte..
Hoppas inte!
Ett par kompisar kanske skulle komma över en stund..
Tror jag ska tvätta lite också, tvättberget är gigantisk just nu :(

Kram!