lördag 9 januari 2010

Surdegs recept

Tomten! Jag önskar mig en bakmaskin...
Hm, är nog lite sent ute... men en bakmaskin önskar jag mig i alla fall, oj vad lycklig jag skulle bli!
Gärna en sån här snygging, synd att dom är så fasligt dyra bara!

Idag har jag minsann tagit tag i min surdeg. Ger er receptet på den nu, receptet på själva brödet får ni sen (när jag vet om det blev gott eller inte) Just nu jäser det för fullt!

1 sats surdeg av vetemjöl
4 dl ljummet vatten
4 ½ dl vetemjöl

Dag 1: Blanda 2 dl vatten med 2½ dl mjöl. Plasta och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
Dag 2: Tillsätt 1 dl vatten och 1 dl mjöl och blanda noga. Plasta och låt stå i rumstemperatur i ett dygn till.
Dag 3: Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 dl mjöl. Blanda, plasta och låt stå i rumstemperatur i ett dygn.

Du kan göra samma sak men byta ut vetemjölet mot grovt rågmjöl om du vill.
Receptet är från Leilas bok a piece of cake

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag vill också ha en sån!!! Problemet är bara vart man ska göra av alla maskiner när man inte använder dem... de får ju inte stå undanställda i något förråd för då orkar man inte hämta dem men står de i skåpen i köket tar de ju plats från annat... skulle behöva ha ett större kök med andra ord ;)

Hoppas allt är bra med dig! Själv ska jag skriva till SJ nu och begära ersättning för min tågresa... hrm...

Kram kram!

therese sa...

Vet du vart man kan köpa bakmaskiner? :)